موسسه حقوقی دادآرمان

آیا مطالبه مهریه از پدرشوهر امکان پذیر است؟ وکیل مهریه در پاسخ به این سوال می گوید، در صورتی که پدرشوهر در هنگام عقد نکاح، ضامن پرداخت مهریه شده باشد و ضمانت پرداخت مهریه توسط پدرشوهر در عقدنامه ثبت و به امضای او رسیده باشد، زوجه می تواند مهریه اش را از پدرشوهر مطالبه کند.

شرایط مطالبه مهریه از پدرشوهر

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص شرایط مطالبه مهریه از پدرشوهر تاکید می کند، برای اینکه زن بتواند مهریه اش (مهرالمسمی یا مهرالسنه) را در صورت عدم پرداخت از سوی شوهر از پدرشوهر مطالبه کند، پدرشوهر باید در هنگام عقد نکاح متعهد به پرداخت مهریه شود و ضمانت پرداخت مهریه توسط پدرشوهر در عقدنامه درج شده باشد و پدرشوهر آن را امضا کرده باشد، در غیر این صورت پدرشوهر طبق قانون هیچ گونه مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه عروسش ندارد و مطالبه ی مهریه از پدرشوهر طبق قانون امکان پذیر نخواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، اگر پدرشوهر به طور شفاهی و بدون ثبت در عقدنامه ضامن پرداخت مهریه شود و بگوید من متعهد می شود در صورت مطالبه مهریه از سوی زوجه آن را پرداخت کنم، در این صورت زن نمی تواند قانونا مهریه خود را از پدرشوهر مطالبه کند، چرا که پدرشوهر پرداخت مهریه را به صورت قانونی و رسمی و با ثبت در عقدنامه نپذیرفته است.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد پیگیری دعاوی مهریه در هر مرحله از دادرسی (بدوی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی) داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

ضامن پرداخت مهریه

به گفته وکیل آنلاین طلاق طبق ماده ۶۸۴ قانون مدنی، بر اساس عقد ضمان، شخص ضامن، مالی را که پرداخت آن به عهده دیگری است، به عهده می‌ گیرد. براساس قانون، هر دِینی را به شرط برخورداری از قوای عقلی و داشتن اهلیت، می ‌توان ضمانت نمود.

طلبکار می ‌تواند مطالبه رهن از ضامن نماید. به این معنی که وقتی ضامن ضمانت فرد دیگری را در پرداخت بدهی مانند مهریه را پذیرفت، امکان دریافت بدهی نیز از وی وجود دارد. ضامن، نمی ‌تواند پرداخت دِینی که ضمات نموده است را مشروط به عدم پرداخت بدهکار اصلی نماید و مطلقاً ضامن پرداخت بدهی است.

با توجه به ماده ۶۸۴ قانون مدنی پدرشوهر می تواند ضمن عقد نکاح ضامن پرداخت مهریه (مهرالمسمی یا مهرالسنه) شود و زوجه می تواند در صورتی که مهریه اش را از شوهر مطالبه کرد و شوهر از پرداخت مهریه استنکاف کرد، مهریه اش را از پدرشوهر که ضامن پرداخت مهریه است مطالبه کند.

مطالبه مهریه از پدرشوهر

در صورتی که پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه باشد، زن می تواند برای مطالبه مهریه از پدرشوهر دادخواست مطالبه مهریه از ضامن را هم‌ زمان با مطالبه مهریه از شوهر، به دادگاه خانواده تقدیم کند و برای مطالبه مهریه از پدرشوهر لزومی به اثبات عدم پرداخت مهریه توسط شوهر نمی باشد تا زن بتواند مطالبه مهریه از پدرشوهر را مطرح کند. همچنین به گفته ی مهدی رضوی وکیل مهریه در غرب تهران مطالبه مهریه از پدرشوهر، می‌ تواند به صورت مستقل مطرح شود و یا به شرط عدم پرداخت مهریه توسط شوهر، امکان مطالبه مهریه از پدرشوهر مطرح گردد.

جدیدترین قوانین مهریه -

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مطالبه مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه از پدرشوهر

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبه: مهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌تواند مهریه ‌اش را از شوهر یا ضامن مطالبه کند و زوج یا ضامن موظف به پرداخت مهریه هستند. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است. همچنین در مهریه عندالمطالبه زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. چنانچه زوجه مهریه خود را مطالبه کند، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

طبق قانون می ‌توان در مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه ضامن قرار داد و پدرشوهر می تواند ضامن پرداخت مهریه شود. در مهریه عندالاستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت مهریه عمل نماید که شوهر به توانایی مالی رسیده باشد.

در خصوص مطالبه مهریه باید به این نکته توجه کرد که طبق قانون جدید مهریه و ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

مطالبه مهریه از پدرشوهر پس از فوت شوهر

یکی از سوالاتی که در خصوص مطالبه مهریه از پدرشوهر مطرح می شود، امکان مطالبه مهریه از پدرشوهر بعد از فوت شوهر است. اگر پدرشوهر ضامن مهریه باشد و شوهر فوت کند، آیا زوجه می تواند مهریه اش را پس از فوت شوهر از پدرشوهر مطالبه کند؟ تکلیف مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر چگونه است؟

بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال می گوید، اگر پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه باشد، یعنی ضمانت پرداخت مهریه را در عقدنامه امضا کرده باشد، در صورتی که شوهر فوت کند زن می تواند از ترکه و اموال به جا مانده از شوهر مهریه اش را مطالبه کند، اما اگر شوهر اموالی برای پرداخت مهریه نداشت، زن می تواند، مهریه اش را از پدرشوهر مطالبه کند و پدرشوهر ملزم به پرداخت مهریه است.

مطالبه مهریه از ترکه پدرشوهر

به گفته ی وکیل مهریه در شمال تهران اگر پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه باشد و فوت کند، چنانچه شوهر از پرداخت مهریه زن امتناع کند، زن می تواند از ترکه و اموال به جا مانده از پدرشوهر مهریه اش را مطالبه کند، همچنین اگر پس از فوت پدرشوهر به زوج ارث برسد، مطالبه مهریه از ارث شوهر نیز امکانپذیر است و زن می تواند مهریه اش را از ارث شوهر مطالبه کند.

برای مطالبه مهریه از ارث زن باید ابتدا دادخواست مطالبه ی مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند و سپس توقیف سهم الارث شوهر از ترکه ی پدرشوهر را از دادگاه درخواست کند.

مطالبه مهریه از پدرشوهر به نرخ روز

طبق تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر اینکه زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

با توجه به تبصره ماده ۱۰۸۲ اگر مهریه زن وجه رایج باشد در صورت مطالبه، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

سوال: در صورتی که پدرشوهر ضامن مهریه باشد و مهریه وجه رایج باشد، آیا در صورت مطالبه مهریه از سوی زن، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود؟

طبق ماده ۶۹۴ قانون مدنی، علم ضامن به مقدار و اوصاف و شرايط دِينی که ضمانت آن را می ‌نمايد، شرط نيست بنابراين اگر کسي ضامن دِين و بدهی شخص بشود بدون اينکه بداند آن دِين چه مقدار است ضمان صحيح است، به این ترتیب دریافت مبلغ مازاد بر مهریه از ضامن خلاف قانون یا قصد وی نمی ‌باشد.

اینستاگرام مهدی رضوی- مدیر موسسه حقوقی دادآرمان

طبق نظریه مشورتی شماره ۱۱۳۳/۷ مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۰ اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه، تعیین تکلیف قانونی در مورد دِین و بدهی به نرخ روز متوجه اصل دِین است نه شخص مدیون یا ضامن، بنابراین قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب ۱۳۷۶ اختصاص به زوج ندارد و شامل کسی هم که ضمانت پرداخت را کرده است می ‌شود.

با استناد به ماده ۶۹۴ قانون مدنی و نظریه مشورتی شماره ۱۱۳۳/۷ پدرشوهر نیز به عنوان ضامن پرداخت مهریه باید در صورت مطالبه مهریه از سوی زوجه در صورتی که مهریه وجه رایج باشد، مهریه را به نرخ روز و با توجه به شاخص تورم در سال مطالبه، پرداخت کند.

مطالبه مهریه از پدرشوهر در صورت اعسار

اگر شوهر معسر باشد و نتواند مهریه زن را در صورت مطالبه به صورت یکجا پرداخت کند، این موضوع به پدرشوهر که ضامن پرداخت مهریه است، تسری پیدا نمی کند. پدرشوهر که پرداخت مهریه را ضمانت کرده است، مسئول پرداخت مهریه می باشد.

اگر پدرشوهر از تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه عروسش برخوردار نباشد، باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند. مهلت ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یک ماه پس از ابلاغ اجراییه به پدرشوهر است.

پدرشوهر باید برای اثبات اعسار از پرداخت مهریه فهرست اموال منقول و غیرمنقول خود، حساب های بانکی، مطالبات اشخاص ثالث و فهرست کلیه نقل و انتقالات انجام شده طی یک سال اخیر را به دادگاه ارائه نماید، همچنین دو نفر شاهد که از وضعیت معیشتی و تمکن مالی او اطلاع دارند، شهادت بدهند که توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را ندارد.

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

در صورتی که اعسار پدرشوهر برای پرداخت یکجای مهریه اثبات شود، دادگاه رای به تقسیط مهریه می دهد و قاضی با توجه به تمکن مالی پدرشوهر حداقل پیش قسط مهریه و اقساط مهریه را تعیین می کند، همچنین در صورتی که پس از تقسیط مهریه وضعیت مالی پدرشوهر به دلیل بیکاری یا عوامل دیگری تغییر کند و یا به دلیل افزایش تورم و افزایش قیمت سکه پدرشوهر نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند، می تواند برای کاهش اقساط مهریه دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند تا در صورت اثبات عدم تمکن مالی پدرشوهر برای پرداخت اقساط مهریه قاضی با توجه به استطاعت مالی او اقساط را کاهش دهد.

همچنین پس از صدور رای بدوی مهریه هر یک از طرفین دعوی که رای مهریه به ضرر او صادر شده است، می تواند در مهلت مقرر قانونی که ۲۰ روز پس از ابلاغ رای برای افراد مقیم ایران و ۲ ماه برای افراد خارج از کشور است، به دلیل وجود هر یک از جهات تجدیدنظرخواهی که در ماده ۳۴۸ قانون آیین مدنی، بیان شده است، به رای مهریه اعتراض کند و دادخواست تجدیدنظرخواهی از رای مهریه را به دادگاه تجدیدنظر تقدیم کند. پرونده مجددا در دادگاه تجدیدنظر بررسی می شود (رسیدگی ماهوی) و اگر یکی از جهات تجدیدنظر خواهی در رای مهریه باشد، رای بدوی نقض و رای جدیدی از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر می شود.

توقیف اموال پدرشوهر برای مطالبه مهریه

اگر زن مهریه اش را از پدرشوهر که ضامن پرداخت مهریه است، مطالبه کند و پدرشوهر پس از ابلاغ اجراییه برای پرداخت مهریه عروسش در مهلت مقرر اقدام نکند و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نیز ندهد و یا در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه توسط پدرشوهر زن می تواند طبق ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای بازداشت پدرشوهر تا زمان پرداخت مهریه را بنماید.

همچنین در صورت عدم پرداخت مهریه توسط پدرشوهر و عدم تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه در مهلت مقرر پس از ابلاغ اجراییه، زن می تواند تقاضای توقیف اموال پدرشوهر را بنماید تا از طریق توقیف و فروش اموال مهریه زن پرداخت شود.

بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در خصوص توقیف اموال پدرشوهر برای مطالبه مهریه خاطر نشان می کند، در صورتی اموال پدرشوهر توقیف می شود که جزء مستثنیات دین نباشد، در غیر این صورت قابل توقیف نخواهد بود.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، درخواست ممنوع الخروجی بابت مهریه، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

طبق قانون فقط زمانی می توان مهریه را از پدر شوهر مطالبه کرد که او ضامن پرداخت مهریه باشد و ضمانت پرداخت مهریه توسط پدرشوهر در عقدنامه ثبت و به امضای او رسیده باشد.

  دعاوی خانواده