موسسه حقوقی دادآرمان

مهمترین عواقب بخشیدن مهریه، عدم امکان طلاق خلع و مبارات پس از بخشش مهریه از سوی زن است، همچنین زن نمی تواند بعد از بخشش مهریه، در صورت فوت شوهر، مهریه اش را از ترکه شوهر مطالبه کند. اگر زن مهریه اش را ببخشد حق مطالبه مهریه از وی ساقط می شود و فقط تحت شرایط خاصی می تواند بعد از بخشش مهریه، آن را مطالبه کند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در غرب تهران را برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص مطالبه مهریه و دعاوی مرتبط با آن مانند ممنوع الخروجی بابت مهریه، مطالبه مهریه غیرمنقول، مطالبه مهریه از ضامن، توقیف اموال زوج، اعسار از پرداخت مهریه، تعدیل اقساط مهریه و… را به شما معرفی می کند تا با دریافت مشاوره بهترین نتیجه رو بگیری.

بخشش مهریه

زن مالک مهریه است، از این رو می تواند مهریه اش را مطالبه کند و یا تمام یا قسمتی از آن را ببخشد. ممکن است بخشش مهریه با دستنویس و یا سند رسمی باشد. هرگاه زن به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و و مهریه اش را ببخشد و آن را به صورت رسمی به ثبت برساند، مهریه اش را به موجب سند رسمی بخشیده است و یا ممکن است بخشش مهریه از سوی زوجه به صورت دستنویس باشد که سند عادی محسوب می شود و هر دو سند عادی و رسمی در مراجع قانون و دادگاه معتبر است و می توان به آنها استناد کرد.

ممکن است زن تمام یا بخشی از مهریه ی خود را در حق شوهرش ببخشد؛ در این صورت زوج دیگر دینی نسبت به پرداخت مهریه نخواهد داشت. اما برای بخشش مهریه از سوی زوجه روش های مختلفی وجود دارد و آثار حقوقی آنها با یکدیگر متفاوت است.

در مورد شرایط بخشیدن مهریه از سوی زوجه باید بدانید زن برای بخشیدن مهریه باید عاقل و بالغ باشد و با رضایت و اختیار اقدام به بخشش مهریه نماید و در صورتی که زن محجور باشد یعنی غیررشید، صغیر یا مجنون باشد نمی تواند مهریه اش را ببخشد. همچنین برای بخشیدن مهریه نیازی به اجازه و رضایت پدر زوجه نیست و بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر منع قانونی ندارد.

وکیل مهریه در تهران در مورد رجوع از هبه بخشیده شده چنین بیان می کند: با توجه به اینکه زن با چه روشی مهریه اش را بخشیده است می تواند تحت شرایطی پس از بخشش مهریه آن را مطالبه نماید، همچنین در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) که زن با بذل مهریه اش طلاق می گیرد با رجوع از هبه بخشیده شده در ایام عده طلاق، طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده به زن رجوع کند و زندگی مشترک خود را بدون نیاز به عقد نکاح جدید ادامه دهند.

انواع بخشش مهریه

همان طور که گفته شد زن می تواند با روش های مختلفی مهریه اش را ببخشد و آثار حقوقی هر یک از انواع بخشش مهریه متفاوت است.

انواع بخشش مهریه عبارتند از:

  • هبه ی مهریه: اگر زوجه مهریه خود را در مقابل چیزی به زوج ببخشد، در این صورت بخشش مهریه به صورت هبه معوض است و اگر عوض به زن داده شود زن دیگر نمی تواند به آن رجوع کند. هرگاه در هبه مهریه زن شرط عوض نگذاشته باشد، هبه غیر معوض است و تحت شرایطی زن می تواند بعد از هبه مهریه اش را مطالبه کند.
  • ابراء: طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی، ابراء یعنی طلبکار از حق خود به اختیار صرف نظر کند. بنابراین ابراء صرفاً در مورد دیون، قابل تحقق است؛ در این صورت اگر زوجه تمام یا قسمتی از مهریه‌ ی خود را به زوج ببخشد، دیگر امکان رجوع از ابراء مهریه برای وی وجود نخواهد داشت.
  • بذل مهریه: بذل مهریه از طرف زن در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) کاربرد دارد و زن به ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه اش از شوهر طلاق می گیرد، در واقع بذل مهریه در طلاق همان هبه معوض است، اما اصطلاح بذل مهریه به طور خاص در طلاق خلع و مبارات کاربرد دارد.
  • صلح مهریه: طبق قانون مدنی، عقد صلح یک عقد لازم است و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود.

عواقب بخشیدن مهریه از سوی زوجه

هر یک از اعمال حقوقی که افراد انجام می دهد، دارای آثار حقوقی مثبت یا منفی است. زوجه باید بداند بخشش مهریه از نظر حقوقی دارای چه آثار و نتایجی است و بخشش مهریه را با آگاهی از قوانین و نتایجی که به همراه دارد انجام دهد تا بعد از انجام این کار پشیمان نشود و پشتوانه و حقوق مالی خود را از دست ندهد، چرا که پس از بخشش مهریه امکان مطالبه مهریه از سوی زوجه جز در برخی موارد وجود ندارد و این حق از وی ساقط می شود.

برخی عواقب بخشیدن مهریه عبارتند از:

  • با بخشیدن مهریه زن تنها پشتوانه و مهمترین حقوق مالی خود را از دست می دهد و در صورت بخشیدن مهریه با ابراء، هبه معوض یا عقد صلح دیگر امکان مطالبه آن از سوی زوجه امکانپذیر نخواهد بود.
  • زن می تواند بعد از فوت شوهر برای مطالبه مهریه از ارث و ترکه شوهر اقدام کند، اما در صورتی که مهریه اش را بخشیده باشد، امکان مطالبه مهریه از ماترک شوهر وجود ندارد.
  • در صورت فوت زوجه نیز ورثه او می توانند مهریه اش را از شوهر مطالبه کنند که در صورت بخشش مهریه مطالبه مهریه توسط ورثه زوجه نیز امکانپذیر نیست.

بهترین وکیل مهریه در خصوص کاهش عواقب بخشش مهریه می گوید: در صورتی که زن مهریه اش را ببخشد و پس از بخشیدن مهریه بخواهد طلاق بگیرد، چون مهریه اش را بخشیده است، دیگر نمی تواند با بذل مهریه برای طلاق خلع یا طلاق توافقی اقدام کند، بنابراین زن باید در قبال بخشیدن مهریه، از شوهر، وکالت بلاعزل در طلاق با حق توکیل به غیر، بگیرد و در آن، درج کند که زن، حق قبول مابذل در قبال طلاق را نیز از سوی مرد خواهد داشت تا هر موقع که خواست برای طلاق اقدام کند بتواند بدون دردسر و اتلاف وقت از همسرش طلاق بگیرد.

برای دریافت کاملترین مشاوره در مورد بخشش مهریه و آثار حقوقی آن از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران، با دکتر مهدی رضوی، بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در ارتباط باشید…

نظریه شماره ۳۲۹۲/۹۵/۷ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۸

سوال: چنانچه زوجه در دفترخانه اسناد رسمی و به موجب سند رسمی مهریه اش را که مثلا عبارت از۳۰۰ سکه تمام بهار آزادی به زوج بذل نماید و به این موضوع نیز اقرار نموده باشد آیا متعاقبا می تواند نسبت به آنچه بذل کرده رجوع نماید آیا اقدام زوجه ابراء محسوب می گردد یا خیر؟

نظریه مشورتی: بذل مهریه توسط زوجه در قبال طلاق و رجوع وی به مابذل موضوع بند ۳ ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی از لحاظ شرعی و قانونی، حکم خاص خود را دارد و در این حالت حکم آن متفاوت از هبه و ابراء است، یعنی در ایام عده پس از طلاق، زن می تواند به آنچه که از مهریه بذل نموده، رجوع نماید. در غیر این صورت یعنی زمانی که بخشش مهریه در قبال طلاق نباشد، احراز اینکه احکام هبه بر آن جاری است یا ابراء، مستلزم رسیدگی قضایی و احراز شرایط وقوع آن حسب مورد توسط دادگاه رسیدگی کننده است.

موسسه حقوقی دادآرمان برای مطالبه مهریه دکتر مهدی رضوی، بهترین وکیل مهریه در شرق تهران را به شما معرفی می کند تا با وکالت دادن به وکیل مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت، دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف به حق و حقوق خود برسی.

کلام آخر

همان طور که گفته شد بخشش مهریه با هر روشی که باشد دارای آثار حقوقی و مادی برای زن خواهد بود، از این رو در صورتی که زوجه بخواهد مهریه خود را به شوهرش ببخشد، چه این کار در زندگی مشترک باشد و چه در هنگام طلاق باید بداند بهترین روش برای بخشیدن مهریه چیست و چه آثار و نتیجه ای را در بردارد، چرا که اگر زوجه از قوانین بخشش مهریه آگاه نباشد ممکن است مهمترین حقوق مالی او که مهریه است ضایع شود و نتواند به حق خود برسد، بنابراین توصیه می شود پیش از هر اقدامی ابتدا با یک وکیل مهریه با تجربه در این خصوص مشورت کنید تا به دلیل نا آگاهی از قوانین مهریه موجب زیان خود نشود.

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

برای اطلاع از عواقب بخشیدن مهریه از طرف زن به متن مقاله مراجعه کنید.

  دعاوی خانواده